Kto może otrzymać pożyczkę z Funduszu Pracy?
Z pożyczki mogą skorzystać mikroprzedsiębiorcy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (tj. przedsiębiorcy, którzy w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniali łącznie następujące warunki:
- zatrudniali średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
- osiągnęli roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro lub sumy aktywów ich bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro),
którzy prowadzili działalność gospodarczą przed dniem 1 marca 2020 r. w celu pokrycia bieżących kosztów prowadzenia tej działalności.
Kto udziela pożyczki i na jakich zasadach?
Udziela jej starosta (tj. starosta powiatu lub prezydent miasta na prawach powiatu, sprawujący zwierzchnictwo nad powiatowym urzędem pracy lub dyrektor odpowiedniego urzędu pracy działający z upoważnienia starosty lub prezydenta miasta). Może on, na podstawie umowy, udzielić ze środków Funduszu Pracy jednorazowo pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy, który prowadził działalność gospodarczą przed dniem 1 marca 2020 r. Starosta uprawniony jest do dochodzenia roszczeń z tytułu niespłaconych pożyczek.
Jaka jest maksymalna kwota pożyczki i jakie jest jej oprocentowanie?
Pożyczka jest udzielana ze środków Funduszu Pracy do wysokości 5 tys. zł, zaś jej oprocentowanie jest stałe i wynosi w skali roku 0,05 stopy redyskonta weksli przyjmowanych przez Narodowy Bank Polski.
Ile wynosi okres spłaty pożyczki?
Okres spłaty pożyczki nie może być dłuższy niż 12 miesięcy, z karencją w spłacie kapitału wraz z odsetkami przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki.
Czy można przedłużyć okres spłaty pożyczki?
Rada Ministrów może, w celu przeciwdziałania COVID-19, w drodze rozporządzenia, przedłużyć okres spłaty pożyczki, ponad przewidziane 12 miesięcy, mając na względzie okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz skutki nimi wywołane.
Czy pożyczka może być umorzona?
Pożyczka wraz z odsetkami na wniosek mikroprzedsiębiorcy podlega umorzeniu, pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca przez okres 3 miesięcy od dnia jej udzielenia nie zmniejszy stanu zatrudnienia w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy w stosunku do stanu zatrudnienia na dzień 29 lutego 2020 r. We wniosku o umorzenie mikroprzedsiębiorca oświadcza o fakcie niezmniejszenia stanu zatrudnienia.
Nabór wniosków.
Na podstawie art. 15 zzd ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2020 poz. 568) Dyrektor Urzędu Pracy m. st. Warszawy z dniem 02.04.2020 r. ogłasza nabór wniosków o pożyczkę na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla mikroprzedsiębiorców, którzy prowadzili działalność gospodarczą przed dniem 1 marca 2020 r.
Ważne informacje:
Ponieważ celem mikropożyczki jest utrzymanie w zatrudnieniu pracowników, mikroprzedsiębiorca, który nie zatrudniał pracowników na dzień 29 lutego br., nie może się o nią ubiegać.
Mikroprzedsiębiorca, który na dzień złożenia wniosku nie zatrudnia pracowników, także nie może ubiegać się o pożyczkę.
Jeżeli na dzień podpisania umowy stan zatrudnienia u mikroprzedsiębiorcy jest niższy niż w dn. 29 lutego br., pożyczkobiorca nie ma prawa do umorzenia pożyczki.
- Wnioski mogą być wnoszone w postaci elektronicznej poprzez platformę Praca.gov.pl
- Wniosek wraz z podpisaną umową pożyczki (3 egzemplarze) oraz Formularz_informacji_przedstawianych_przy_ubieganiu_się_o_pomoc można składać również pocztą na adres: Urząd Pracy m.st. Warszawy, ul. Ciołka 10A,01-402 Warszawa
Składamy następujące dokumenty:
1. Wniosek
3. Umowa pożyczki – 3 podpisane egzemplarze
Dodatkowo:
4. Instrukcja wypełnienia przez stronę praca.gov.pl